Na pondělní jednání zastupitelů šla místostarostka Michaela Petrová s jistotou, že bezplatnému jízdnému v MHD pro všechny děti do 12 let už nestojí nic v cestě. Omyl: pod nohy se jí připletl Jan Babor z ČSSD.
Kdo Jana Babora podpořil: ČSSD: O. Bastlová, L. Kuchař, T. Stano; ANO: A. Heršálková, Š. Kadilák, R. Maxová, P. Novák; KSČM: V. Ebert, R. Novotná, H. Škrdletová, L. Šedivý; T2020: R. Kacerovský, M. Kasl; ODS: F. Dědič, I. Ravandi
Už to mohla být rutina, kterou Michaela Petrová z Jinak! ještě ztvrdila právním názorem, že selektovat děti podle místa bydliště by bylo diskriminační. A protože Ústí ani Planá neviděly v bezplatné jízdě školáků žádný výrazný efekt pro rodiny, vzal „díru" na sebe jen Tábor. Jenže Jan Babor si v sále dokázal najít 16 rukou, které ho podpořily v názoru, že Tábor nemá utrácet za cizí děti. A vše je jinak.
„Nechci třídit děti, ale nevidím důvod, proč by na ně nemohly připlatit i Ústí s Planou? Vždyť v rozpočtu počítáme každou korunu," zdůvodnil svou iniciativu.
Planá s Ústím ale od počátku preferují plošné slevy předplaceného jízdného pro každého. „Tím jsme politicky Táboru vyšli vstříc, protože ani jedna strana Ústí, ani Plané toto v programu neměla, ale jsme si vědomi, že MHD máme společnou, proto jsme se tím vážně zabývali," zmínil starosta Ústí Martin Doležal, kterého hrátky na hodné a zlé nechávají v klidu.
Když už bezproblémový průběh narušil Jan Babor, přidávali se k diskuzi další. František Dědič z ODS například kritizoval, že Tábor nedokázal se dvěma zbylými městy aglomerace najít v této otázce shodu.
„Je to typická ukázka nadřazenosti Tábora nad Sezimovým Ústí i Planou. Měla být dohoda a ulevit všem na ročním předplatném. Pokud chceme víc lidí do autobusů, dětmi to neuděláme. Slevit bychom měli rodičům, aby pak nechali auto doma," zamýšlel se nad rovnicí sleva MHD pro děti = méně aut rodičů, kteří je do školy dnes vozí. Podle Františka Dědiče tak původní návrh nebyl systémový a neulevil by ani silnicím, ani parkování. Jako efektivnější vidí úlevy na předplatném jízdném.
O nich mluví i starosta Martin Doležal, s Planou navrhovali o 20 procent všem cestujícím zlevnit celoroční předplatné a o pět procent průkazku na kratší dobu. František Dědič by se nebál zlevňovat o polovinu.
Radka Maxová z ANO má „prorodinná" opatření v oblibě, tady se však přiklonila na stranu Jana Babora. „Neměli bychom doplácet na všechny děti," řekla s tím, že v jízdách zdarma nevidí ani zjednodušení systému pro malé cestující stejně jako jeho zatraktivnění.
„Už nejsme schopni nic projednat, to je realita," uzavřel starosta Jiří Fišer planou diskuzi a nechal hlasovat. Pro protinávrh Jana Babora se na hlasovací tabuli rozsvítilo 16 z 25 přítomných jmen zastupitelů. S plošným zlevněním jízdného by radnice jednotlivých měst chtěly přijít před koncem roku, aby nové ceny předplatného začaly platit již od ledna 2017.
Jan Babor: V žádném případě nechci děti třídit
Jan Babor se brání slovu „zvrátil", a tak obrat v již téměř hotové věci hodnotí jako zjemnění. Odmítá také tezi, že děti roztřídil. „Copak je tohle nějaké třídění? Vždyť příspěvky sportovcům dáváme taky jen táborským a na odpady přispíváme taky jen táborským občanům, takže tohle není žádné třídění, to je věcí každé obce," argumentuje.
Ale na rozdíl od odpadů městskou hromadnou dopravu a vodu mají všechna tři města společnou…
To ano, ale to nic nemění. Na dopravu přispějeme jen svým dětem, v tom není žádný problém. A pokud budeme chtít, tak můžeme svým občanům připlatit i za vodu. Nebo jim naopak zdražíme odpady, to je přece věc samosprávy.
Uvažujete tedy, že by lidé z Ústí a Plané měli taky platit za použití malých autobusů na vnitrolinkách, jejichž provoz hradí jen Tábor?
Ne, takový úmysl nemám, to si platíme my a tady už asi dělat rozdíly nemůžeme. A jestli je Sezimáčtí a Plánští používají a jezdí s nimi po Táboře, to nevím. Jestli je to takhle daný, tak to já měnit nechci.
A proč je možné dělat rozdíly u dětí?
Ale vždyť je neděláme! V žádném případě nechci děti třídit. Ale uvědomte si, že v rozpočtu počítáme každou korunu a já nevidím důvod, proč by dětem neměly přispět i Sezimák a Planá. Ale rozhodly se, jak se rozhodly a Tábor se teď rozhodl dát příspěvek pouze svým dětem.
Umíte si představit, co rodiče budou muset udělat?
Dovedu, ale to musím ještě projednat, nevím totiž, jak to zamýšlela paní místostarostka.
Pokud bude mít dítě časovou jízdenku, kterou mu úřad proplatí, jak to udělá školák, který pojede jednorázově?
Nevím, to si asi bude muset zaplatit, vždyť smysl celého materiálu přece je, abychom dětem městskou dopravu víc přiblížili a ony pak jezdily pravidelně. To je původní záměr.
Místostarostka se obává, že jde o účelové komplikace
Místostarostka Michaela Petrová z Jinak! měla zlevnění MHD jako svůj hlavní volební slib. Po roce a půl ho začala plnit u dětí do 12 let. Když zjistila, že by v případě podpory pouze jedné skupiny dětí mohla narazit na diskriminaci, radní kývli, že necelé dva miliony za propad v tržbách Comettu Plus uhradí jen táborský rozpočet. Jenže to se „upeklo" ještě v době koalice. Po jejím rozpadu už se čtyřka na radnici nemusí podporovat. Hlasování o jízdném pro děti je toho dokladem.
Co vás teď čeká?
Znovu nastudovat judikatury, zda půjde nebo nepůjde o diskriminaci, a prověřit, jak to celé udělat. Pokud to z právního hlediska vůbec bude realizovatelné, pak si myslím, že technicky to bude složité.
Proč? Jak by ten systém mohl fungovat?
Předpokládám, že rodič dítěti koupí předplacenou jízdenku a s ní bude muset dojít na městský úřad, kde mu ji proplatíme. Zřejmě formou dotace nebo daru, tedy formou uzavření smlouvy. To musíme doladit, tím teď asi zaměstnáme několik odborů.
Chtěla jste, aby bezplatné jízdné fungovalo od září. Stihne se to?
To je samozřejmě prioritou číslo jedna a já předpokládám, že to stihnout zkrátka musíme.
Proč se to podle vás tak najednou zase zvrtlo jinam?
Hlavně si myslím, že ti, kteří hovořili o tom, že můj návrh je nesystémový, tak tento je ještě více nesystémový. Takže ze strany některých kolegů a některých bývalých koaličních kolegů jde jen o komplikování situace za každou cenu.
Padla pochybnost, že bezplatné jízdné dětí do 12 let nebude mít ten efekt, že by ubylo aut v ulicích. Vy naopak tomu věříte.
Není to přece jediné opatření, jak zmírnit dopravu, ale to první a já doufám, že se dohodneme i na plošném zlevnění a na dalších krocích.