VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na cestující městskou dopravou se chystá zdražení

Táborsko -Pravděpodobně o dvě koruny se zvedne cena jízdného v MHD. Comettu roste ztráta.

18.10.2011 2
SDÍLEJ:

Městská doprava podraží. Foto: Ilustrační foto Deník

Helena Kvasničková nasedá do městského autobusu každý den. Jinou možnost k přesunům po městě nemá. Nezbyde jí nic jiného, než si do přihrádky cestování od příštího roku odložit víc peněz. Stejně jako dalším desetitisícům lidí.

Když se na jednu stranu položí nejdražší denní jízdenka za 14 korun s ubývajícím počtem cestujících a na druhou stále se zvyšující položka nákladů na dopravu, vyjde vám hrůzná černá díra, kterou musí někdo zacelit. Tím někdo jsou radnice tří měst aglomerace – Tábor – Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.
Jak uvedli starostové Tábora Jiří Fišer a Ústí Martin Doležal, na látování už nemají.

„Už je více než rok na spadnutí, že cena tarifu jízdného se musí zvednout. V opačném případě by to pro nás znamenalo nalít do systému dalších šest milionů. Nebo omezit komfort cestujících. Ale to by bylo brutální,“ naznačil Fišer, který před své zastupitele předstoupí s návrhem na zdražení o dvě koruny za jízdenku. A také se stanoviskem kolegů z Ústí a Plané. U Doležala podporu získá.

„Nesouhlasím, aby se zvyšoval podíl měst na úhradě ztráty. Kdyby se jízdné nezdražilo, představovalo by to pro nás další půlmilion. A to je už moc.“ Domnívá se, že by měli zaměřit pozornost na hospodaření celého Comettu.

Naposledy se jízdné zdražilo k prvnímu lednu 2009, od té doby ale narostla cena pohonných hmot. Zatímco letošní rok začínal s 24 Kč za litr, nyní už dopravce platí šestadvacet. A řítí se čtyřprocentní nárůst DPH. Každé procento představuje 400 tisíc na odvodu z tržeb.

Tržby z městské hromadné dopravy se propadají, klesá i počet cestujících. O situaci s Táborským deníkem mluvil šéf MHD dopravní společnosti Comett Plus Petr Pistulka.

Jmenujte hlavní argumenty pro zdražení tarifů jízdného.
Zdražení vstupů, hlavně nafty a růst DPH o čtyři procenta. Tato čtyři procenta v odvodu z tržeb budou představovat 1,6 milionu.

Jak se od roku 2009 promítá růst cen vstupů do vaší ekonomiky?
Když se tři roky neměnilo jízdné, tak se zvyšoval příspěvek obcí. Také jsme dělali některá opatření: pořídili jsme autobusy na plyn , upravovaly se linky s úsporou kilometrů, uspořili jsme jich ročně v průměru 150 tisíc. To byla i reakce na pokles počtu cestujících, který způsobila například i hospodářská krize. Tyto věci musí jít proti sobě, není možné jen zdražovat a převést vše pouze na lidi. Vždy se dělají opatření tak, aby se uspořilo a aby se také náklady nehnaly příliš vysoko. Jenže dnes už autobus za dva miliony nekoupíte, většinou za šest. A to vše se do cen promítá.

Jsou z vašeho pohledu linky, které jsou zralé na zrušení?
Po opatřeních, která jsme již udělali, taková linka není. A co jsme na méně využívaných trasách ušetřili, to jsme převedli na posílení jiných. Například na Strkov. Jen ubírat a rušit, by byla cesta do pekel. To by se mohl celý systém MDH rozbořit.

Je naopak nyní v plánu zavést někam novou linku? Třeba zajíždět do další nedaleké vesnice?
Požadavky by byly, ale zatím zavedení linky v rámci městské dopravy do další vesnice na stole neleží. To vyžaduje řešení s objednavatelem, aby věděl, kolik by ho to stálo a zda se to vyplatí.

Naznačil jste, že jste přišli o některé cestující, jaký je tedy trend?
Poslední dva roky počet cestujících poklesl, ale je to především v oblasti časových předplatných jízdenek. Jednoznačně to odráží nezaměstnanost a úbytek pracovních příležitostí. Je na druhou stranu pravda, že hodně lidí dnes jezdí do zaměstnání autem. Pro někoho se víc vyplatí auto, pro jiného autobus. Takže to, že u největších zaměstnavatelů ubyli pracovníci, se projevuje i u nás.

Když počet cestujících klesá, budete na to reagovat při nákupu nových autobusů? Mám na mysli, zda nebudete pořizovat spíše menší.
To tak dobře nejde. Sice nějaké procento cestujících ubylo, ale když spočítáme průměr, tak chybí v každém voze třeba jen jeden člověk. Takže ve špičce bychom je s malým autobusem neodvezli. Samozřejmě určité množství malých vozů pro některé spoje je dobré mít, protože té trase vyhovují. Ale uvidíme, co bude do budoucna. Jestli porostou požadavky na tyto malé autobusy a někdo si je objedná, tak to budeme řešit. Zatím se tak ale neděje.

Autor: Alena Šatrová

Místo události:
18.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dostali jsme 32 kabelek z muzea.

Husitské muzeum přispělo do sbírky

Jednotka SDH Netolice od 2:10 hodin odklízela polomy spojené s bouřkou, která přešla přes okolí. Obě cisterny se vrátily v 6 hodin na základnu.
12

Turisté mají po bouřce omezený pohyb po Šumavě

OBRAZEM: Radimovický korblík nabídl ochutnávku piv

Radimovice u Želče - Obec nedaleko Tábora se stala už posedmé centrem milovníků pěnivého moku.

Otevření Švehlova mostu konečně ulevilo Čelkovicím

Tábor - V noci z pátku na sobotu byl otevřen Švehlův most. Uvítali to hlavně obyvatelé Čelkovic, přes něž vedla objízdná trasa.

Vandal poničil pět automobilů

Tábor - V sobotu krátce po šesté hodině ráno byla městská policie upozorněna na vandala, který v Jeronýmově ulici poškozoval zaparkovaná vozidla a kopal do odpadových nádob.

Nedělní mše ukončí páté Bechyňské doteky

Bechyně – V lázeňské městě doznívá druhý den Bechyňských doteků, které na náměstí dovedly stovky lidí za muzikou, stánky i pohádkou pro nejmenší.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení