VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdo chtěl auto ze zahraničí, musel do fronty i pořadníku

Tábor - Automechanikem byl každý šikovný český motorista. Jen mu chyběly náhradní díly.

16.11.2009 2
SDÍLEJ:

Východoněmeckému trabantu se říkalo trsátko. Foto: Alena Kaňková


Autíčka, dacie, wartburgy, oltcity, polské fiaty, žigulíky, ale hlavně škodovky. Kdo chtěl za totailty auto, musel do pořadníku nebo do nekonečné fronty.

„Každý okres dostal kvóty podle počtu obyvatel. Na každou značku byly přiděleny zvlášť. U zahraničních aut ale poptávka značně převyšovala nabídku. Za rok se dostalo třeba jen na deset patnáct šťastlivců,“ řekl bývalý vedoucí prodejny osobních aut Bohumil Ťoupalík.

Češi měli hlad hlavně po ruských žigulících. Už tři dny před dnem D, který vyhlásila krajská Mototechna, se před prodejnami shromažďovaly davy lidí s termoskami s čajem. Doufali, že se do seznamu dostanou. Když už se to podařilo, nezbývalo než čekat.

„U škodovek se to dalo odhadnout. U těch zahraničních se nikdy nevědělo, jak dlouho bude člověk čekat, než auto dostane. Kvóty, které byly velmi nízké, se ale plnily,“ přiblížil Bohumil Ťoupalík.

Někdy také pomohla i náhodička. „Při natáčení v českobudějovické mototechně jsem se úplnou náhodou dozvěděl, že tu musí prodat pár polských fiatů, které při transportu spadly z vagonu. Popůjčoval jsem si od všech možných kamarádů a příbuzných. Tuhle příležitost jsem si nemohl nechat ujít,“ vypráví režisér Zdeněk Flídr.

Oprav si sám

O autech, která se vyráběla za totality se říkalo, že jsou jako stavebnice. Šikovný motorista si udělal sám i generálku motoru. Na některé vozy platily speciální finty.

„Občas jsem nemohl nastartovat. Stačilo otevřít kapotu a zaklepat na cívku. Měl jsem na to v kufru speciální dřívko,“ vzpomíná režisér. Ale to byla jen taková maličkost. Hlavně, že měl jeho polský fiátek pohodlná sedadla a topil.

„Mezi lidmi se mu říkalo český mercedes. A držel. Jezdili jsme s ním od roku osmdesát. Čtyři roky po revoluci jsem ho vyměnil se svým asistentem za modely mašinek. Ještě s ním pár let jezdil,“ ubezpečil Zdeněk Flídr.

S náhradními díly byla potíž. Pro ty klíčové, jako třeba blatníky na škodovky nebo brzdové destičky, se většinou chodilo „dozadu“ do skladu nebo sahalo pod pult.

Barva? To je jedno

A barvy? Ty se neřešily. Bereme to, co je, bylo krédo tehdejších českých motoristů. Ale favorita, který přišel na trh v roce 1988, chtěl skoro každý tmavě červeného.

„Té barvě se říkalo Apollo a musím říct, že na tuhle poptávku fabrika docela pružně reagovala. Myslím, že většina zákazníků byla uspokojena,“ vzpomíná bývalý vedoucí Ťoupalík.

Auta se dala také koupit z druhé ruky. A některá z nich provázely pohnuté osudy. „Naši tehdy koupili škodovku z druhé ruky od známé. Té vůz věnoval její bratr, který však záhy emigroval. Vzhledem k tomu, že jeho majetek měl propadnout, mohli jsme si vybrat: auto odevzdat, nebo zaplatit znovu státu,“ vybavuje si Pavla B. z Tábora. Přes prezidentskou kancelář spor nakonec vyhráli.

Při průměrném platu dvou tisíc korun si musel člověk sahnout pěkně hluboko do kapsy. Na auto se šetřilo i několik desítek let. Stopětadvacítka stála 65 tisíc, favorit o dvacet tisíc více. Cena žigulíku se pohybovala od 70 do 80 tisíc. Malý polský bonbonek, Fiat 126 Maluch, se dal sehnat za 40 tisíc. To když se ale tato hvězda socialistické mototechny na motoristickém nebi vůbec objevila.

Autor: Kateřina Nimrichtrová

16.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Zapálil si na baru. Vyneslo mu to cestu na záchytku

Farář Stanislav Brožka žehná zvon Pannu Marii.

Soběslavský kostel už má všechny zvony pohromadě

Již nejsou mezi námi

Táborsko - Přinášíme přehled posledních rozloučení v okrese.

Strážníci zkontrolovali bezdomovce. Byl v celostátním pátrání

Tábor - V úterý při kontrole v okolí objektu bývalých kasáren v ulici Kpt. Jaroše zaznamenali strážníci dvě osoby, které se následně ukryly v jedné z garáží.

Po pádu cyklisty musel vzlétnout záchranářský vrtulník

Táborsko - V pondělí krátce před třetí hodinou odpolední vyjížděli táborští dopravní policisté ve spolupráci se záchranáři hned ke dvěma vážným dopravním nehodám cyklistů.

Narodili se na Táborsku

Tábor - Miminka, která se narodila v táborské porodnici od 21. do 25. června.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies