Místostarostku Kateřinu Bláhovou, která má na starost životní prostředí, překvapila hlavně železnice, která v testu obstála slušně. „U té mne výsledek překvapil. Přitom jsme pro měření vybírali místa, o kterých jsme věděli, že jsou hlučnější,“ říká k výsledkům. Pracovníci českobudějovické firmy sledovali čtyři trati a jedno nádraží. Vyšším hlukem trpí lidé z domů blízko kolejí, například u přejezdu v Komenského ulici. Od vlaků je také větší hluk u Černých mostů, kde nejdou postavit ochranné stěny.
Vlaky tak umocňují decibely vydávané auty na Budějovické a Soběslavské ulici. Na páteřní síti silnice provedli celkem čtyři měření: Průběžná, Budějovická, CSA a Soběslavská. Kratší testy pak na dalších pěti bodech po městě. Na bodech spočítali projíždějící automobily, k čemuž pracovníci firmy použili speciální sčítací radary, které jsou schopny rozlišit jednotlivé typy dopravních prostředků a jejich rychlost. Na základě těchto faktorů a typu povrchu komunikace byla
pomocí speciálního matematického vzorce vypočítána hladina hluku. Ta je srovnatelná s vlastním měřením s odchylkou do jedné desetiny decibelu.
„Problematická místa se musí řešit jednotlivě. Konkrétní navržená opatření mohou být například protihlukové stěny, změna typu povrchu komunikace, úprava a dodržování rychlosti v kritických místech. Pro ilustraci tichý asfalt znamená snížení hluku o tři až čtyři decibely,“ vysvětlila za zpracovatele Jana Dolejší.
„Nad 60 decibelů jsme v noci kromě Budějovické naměřili také v ČSA nebo na Všechově a v Zárybničné Lhotě,“ upřesnila za sekci automobilové dopravy Jana Stehlíková ze Studia D – akustika.
Doprava po silnicích je také oblastí, kde Tábor chce zabrat a prosazovat stavby, které odvedou řidiče z centra města.
„Doprava je pro nás zásadní, hlavně chceme podporovat stavby obchvatů, ať již Měšic, který pomůže Zavadilské i Budějovické ulici, a pak také obchvat Tesco – Slapy, který pomůže celému centru,“ naznačila Kateřina Bláhová cestu ke snížení hluku na hlavních silnicích.
Na méně zatížených místech se mohou objevit například zelené bariéry.
Nejlépe v testování dopadlo letiště u Čápova dvora, a to přesto, že v průměru na něm denně vzlétne a přistane 54 letadel. Iveta Šturmová hluk měřila v ulicích Berlínská, U Trati a na samotném letišti. Limitům vyhověla všechna místa.
Také průmysl si vedl dobře, o jeden dva decibely překročila stanovené hranice jen teplárna. Zatížení zjišťovali v kovošrotu na Vožické ulici, dále u betonárky na CSA u Náchoda, u areálu technických služeb a v okolí firmy Tapros v Družstevní ulici.
Nepřehlédněte:
Bytová družstva se ocitla v pasti. Neplatiče již nemohou vyhoditHlučí hlavně auta, vlak limity zvládá líp
Tábor - Tábor získal hlukovou mapu města. Překvapila. U aut se ale překročení hlavně nočních limitů předpokládalo. Doprava, průmysl, železnice, letiště. Tyto čtyři oblasti se dostaly pod měřicí přístroje hluku. Odborná firma pro Tábor vytvořila mapu, kde jsou lidé vystaveni největšímu rámusu. Analytická část hlukového modelu vznikala od března do května letošního roku.
Lidé si prohlédli hlukovou mapu Tábora.
|
Foto: Deník/ Alena Šatrová