VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice dostane nových 27 kilometrů

Táborsko - Je neděle podvečer a řidiči Planou nad Lužnicí projíždějí pomaleji, než kdyby šli pěšky.

9.9.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Daniel Vacek

Za tři roky už by na takový provoz měli jen vzpomínat. Dopravu odkloní nový dálniční úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí.
„Podobně to vypadá také v pátek večer a v sobotu dopoledne. Stačí, když na přechodu přecházejí lidé a provoz se téměř zastaví. Dálnice nám tady hodně pomůže,“ doufá Karel Chalupský ze Strkova.
Do tří let se stávající třináctikilometrový jihočeský úsek dálnice D3 z Mezna do Tábora prodlouží o nových 27 kilometrů. Tranzitní doprava se tak dostane mimo Planou, Soběslav i Veselí. S realizací začne stavební firma v říjnu.
„Jako první přijde na řadu přemostění rybníka Koberný na Strkově. V rámci výstavby dálnice ale ještě zrekonstruujeme čtyřproudou silnici u bývalého Mašáta,“ upřesnil včera postup vedoucí výstavby dálnice Pavel Žákovský.
Na úseku Tábor – Veselí vyroste zhruba 40 nových mostů. Nejdelší z nich překlene před Veselím směrem na Žíšov Lužnici. Měřit bude přes kilometr. Další dva nejdelší povedou přes Černovický potok a přes zmíněný rybník Koberný.
Stavbaře ale čeká i výstavba biokoridorů pro zvěř a drobné živočichy. Jak včera Deníku řekl Vítězslav Linhart ze Strabagu, v tomto úseku jich bude šest. Největší, za 26 milionů, vznikne na Doňovském potoce mezi Soběslaví a Veselím nad Lužnicí. Podle náročnosti stavby si každý z biokoridorů žádá od 15 do 20 milionů korun.


Financování stavby
Zakázku výstavby vysoutěžilo sdružení firem Strabag, Metrostav, ISK – Inženýrské stavby Košice a Stavby silnic a železnic za cenu 10,4 miliardy korun.
Ty zaplatí stát přes Státní fond dopravní infrastruktury. „Pro letošní rok je na jihočeskou dálnici připravených pět set milionů. Každý rok by se pak měly na dé trojku uvolnit tři miliardy,“ dodal k financování šéf Sdružení pro výstavbu dálnice a senátor Pavel Eybert.
Konečný úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Dolního Dvořiště by již měl být financován ze soukromých zdrojů. Koncesní projekt je sice připravený, ale ještě neprošel procesem schvalování.
Investor se pak stane i provozovatelem celé jihočeské dálnice D3 a po 30 letech provozu ji předá státu.
Ministr financí Miroslav Kalousek loni na jaře řekl, že půjde o pilotní projekt, který dokáže, zda je tímto způsobem možné stavět levněji.
Řidiči by po dálnici měli od Mezna až na hranice s Rakouskem, tedy celým Jihočeským krajem, projet poprvé v roce 2014. Ujedou celkem 140 kilometrů, jejichž stavba ve finále vyjde na 50 miliard.

Autor: Alena Šatrová

9.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Již nejsou mezi námi

Alkohol. Ilustrační foto.

Řídil pod vlivem a v době zákazu

Lesníci varují před vstupem do lesů

Českokrumlovsko - Velké škody napáchal nárazový vítr z páteční bouřky v lesích. Není radno do nich nyní chodit. Poškozeny jsou i lesy města Český Krumlov.

Polomy na Šumavě zastaví turisty

Šumava - O zákaz vstupu do lesů chce požádat Národní park Šumava dotčené obce s rozšířenou působností. V pondělí to Deníku potvrdil Jan Dvořák, tiskový mluvčí Národního parku Šumava.

Vtrhli k nám Rusové, je okupace, holčičko

Tábor - Jakmile se přiblíží 21. srpen, pamětníkům roku 1968 lehce přeběhne mráz po zádech.

Dobrovolný hasič při zásahu zkolaboval

Deštná - Dobrovolní hasiči z Deštné na Jindřichohradecku se od písknutí prvního poplachu kvůli bouřce nezastavili až do sobotního odpoledne.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení