Dálnice D3 bude pokračovat. Klíčové dopravní stavbě na jihu Čech hrozilo, že se stane obětí úsporných opatření české vlády. „Černého Petra“ si však vytáhla severní Morava, kde bylo velkých akcí zastaveno hned několik.

V celé republice ale budou chybět peníze na opravy silnic. „Škrty znamenají, že budeme muset omezit v následujícím roce výdaje na běžné opravy silnic, dokonce i komunikací I. třídy,“ vyjádřil se pro Deník ministr dopravy Vít Bárta.

Na stavbě a přípravách dálnice D3 se má dokonce pokračovat bez omezení. Jen málo pochyb přitom bylo o úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, který se staví i za evropské peníze, a tak prakticky nepřicházelo v úvahu, že by byly práce přerušeny. To nakonec signalizoval senátor a předseda Sdružení pro výstavbu D3 a R4 Pavel Eybert již na začátku tohoto měsíce.
Obavy panovaly spíše o výkup pozemků, které jsou důležité pro navazující úsek – Veselí nad Lužnicí – České Budějovice. Státní fond dopravní infrastruktury měl dostat na příští rok místo 36 jen 30 miliard, a to by znamenalo téměř zastavení výkupů. „Teď jsme na třiceti třech miliardách,“ uvedl k upravenému finančnímu výhledu Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Doplnil, že výkupy i příprava projektu PPP pro D3 budou pokračovat. Projekt PPP by měl státu dodat soukromého partnera, který by dálnici nejen postavil, ale za nájem i provozoval.

„Už to mělo být dávno. Před každými volbami je plno slibů, ale dodneška dálnice není,“ komentuje tahanice kolem financování Pavel Ždych z Českých Budějovic. Sám cestoval nedávno služebně často na Prahu a na Táborsku má chatu, na kterou jezdí pravidelně. „Je to směšné. Chybí dálnice do Prahy a do Rakouska, ale hlavně, že máme v Budějovicích nový přístav. Asi aby se dalo do Prahy jezdit lodí,“ doplnil za nespokojené řidiče ironicky.

EDWIN OTTA