VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boj o vlakové spoje tentokrát nevzplál

Táborsko/ Obce na trati se snaží vydiskutovat potřebné spoje.

11.6.2009
SDÍLEJ:

Stavba železničního koridoru zastaví vlaky, České dráhy pro cestující pošlou autobus.Foto: Alena Šatrová

Táborsko/ Jakmile se do systému, který léta funguje sáhne, začne se sypat. Tak komentoval jednání s Českými drahami o podobě jízdních řádů na příští rok starosta Jistebnice Vladimír Mašek.

Právě Jistebnice, přestože na trati neleží, by mohla mít s novým jízdním řádem potíže. „S podobou jízdního řádu, tak jak ji předložili zástupci drah, nemůžeme souhlasit. U dvou odpoledních spojů by naši občané přišli o návaznost na autobusovou dopravu, která zajišťuje obslužnost do místní části Božejovice i do Jistebnice,“ vysvětlil Mašek.

Je ale přesvědčen, že všechny strany najdou společnou řeč. Záležitost chce před dalším jednáním prodiskutovat s občany. „Následně pošleme písemné stanovisko jak Českým drahám, tak i Comettu. Zatím jsme se ale vždycky nějak dohodli,“ věří Mašek.

Klid na Bechyňce

Na Bechyňce byl letos klid. České dráhy si pro jistotu tuto trať se zástupci obcí dopředu předjednaly. Kvůli protestům většiny obcí podél trati se totiž musel upravovat jízdní řád ještě letos v březnu.

„Žádný problém jsme tentokrát neměli ani na předjednání. Dráhy totiž nenavrhovaly žádné škrty a časové posuny vlaků jsou minimální a navíc ku prospěchu věci,“ reagoval starosta Libějic František Drtina.
Kromě ranních a večerních spojů se odjezdy vlaků z Tábora posunou o zhruba půl hodiny, aby Bechyňku stíhali i cestující z hlavního tahu, jejichž vlak bude mít zpoždění. To se kvůli stavbě koridoru může v příštím roce stávat docela často.

„K posouzení nám dali víkendový spoj s odjezdem z Bechyně ve 4,41 hodin. Navrhli jeho posunutí o více než hodinu, protože tak brzy s ním nikdo nejezdí. S tím jsme písemně souhlasili,“ dodal starosta.

Dobré. Prozatím

Veselský místostarosta Václav Matějů konstatoval, že návrh jízdního řádu splňuje základní požadavky občanů na dopravní spojení do škol a zaměstnání.
„K výraznému omezení prozatím nedošlo. Líbí se nám systém dvouhodinového taktu a doufáme, že jízdní řád zůstane zachován v tomto duchu,“ naznačil Matějů.

Problém by mohl nastat u takzvaných modrých vlaků. Zatímco černě označené spoje v jízdním řádu nejspíš zůstanou, modře označené už takovou jistotu nemají.

Vlaky vyjedou každé dvě hodiny

Podoba jízdního řádu na příští rok už dostává jasné obrysy. Poslední projednávání se zástupci dotčených obcí proběhlo včera v Táboře a ve Veselí nad Lužnicí. Na otázky odpovídal Pavel Kosmata z Krajského centra osobní dopravy Českých drah.

Jak dlouho dopředu se projednávají jízdní řády na další rok?
Jízdní řád začíná platit vždy od poloviny prosince a už v lednu následujícího roku se začíná pracovat na přípravě nového.

Jaká jsou kritéria jeho zhotovování? Z čeho musíte vycházet?
Za prvé, koleje mají omezenou kapacitu. Jako první si místa objednává mezinárodní doprava, poté vnitrostátní dálková doprava a až jako třetí vstupuje do hry regionální doprava placená z veřejných prostředků. Dalšími kritérii jsou účely dopravy. Přednost má školní a dělnická doprava, následuje turistická. Když se bude šetřit, odnese to běžná doprava nebo turisti.

Kolik se kraj chystá vložit peněz do dopravní obslužnosti na příští rok?
Loni to bylo přes tři sta milionů. Letos znám pouze rozsah dopravy, kterou si kraj objednal. Předpokládám, že to bude ale podobné jako letos.

Jak se počítá rentabilita spojů? Které se vyplatí a které ne?
Rentabilní není žádný spoj. Snad na mezinárodním rychlíku z Londýna do Bruselu by se dalo vydělat. Jinak se ale počítá s méně nebo více rentabilními spoji. My se snažíme šetřit. Jezdíme motorovými vlaky. Jezdíme bez průvodčích, abychom ušetřili pracovní sílu. Snažíme se, aby prostředky byly co nejefektivnější. To je podstatou letošního návrhu.

Návrh na příští rok počítá s takzvaným dvouhodinovým taktem. Co si pod tím můžeme představit?
Podstatou je myšlenka spravedlnosti. Není obhajitelné, aby někde jezdily vlaky hustě a někde skoro vůbec. V našem návrhu jsou na tom všechny tratě stejně. Každé dvě hodiny by měl na všech stanicích jet regionální zastávkový vlak. Výhodou je, že se to dobře pamatuje díky stejné minutě odjezdu. Navíc existují systémové návaznosti, které platí celý den. Takže když pojedu z Blatné do Suchdola, vím, že odjedu v šest hodin, přestoupím ve Strakonicích na rychlík do Budějovic, tam bude čekat osobák do Českých Velenic a odtud se dostanu osobním vlakem do Suchdola. A tak to bude platit celý den.


Autor: Kateřina Nimrichtrová

11.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na co zajít v úterý do kina

Roman Šmucler: Zákaz amalgámu? Bílé plomby jsou daleko jedovatější

Pacienty chtěl v Česku ošetřovat i ukrajinský elektrikář, tvrdí nastupující prezident České stomatologické komory Roman Šmucler. Skoro se mu to povedlo. Diplomy cizinců prý totiž nikdo neověřuje. Někdejší moderátor ale prozradil ještě další tajemství: Česko žádným nedostatkem lékařů netrpí. Zubaři se jenom zdráhají přijímat nové pacienty, kteří by je mohli v budoucnu žalovat.

Hokejisté Tábora stojí na prahu třetí zápasové prověrky, hostí je Kobra

Tábor – Druholigoví hokejisté Tábora si v úterý odškrtnou v kalendáři další přípravný zápas. V 18 hodin je v útrobách stadionu na pražském Braníku očekávají hokejisté domácí Kobry Praha.

Posila Táborska Jan Štohanzl: Dojmy ze hry jsou jednoznačně pozitivní

Tábor - Dvaatřicetiletý ofenzivní záložník Jan Štohanzl má za sebou první zápas v dresu Táborska proti Příbrami.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení