Na devadesát majitelů veteránů z různých koutů kraje sem přijelo zúčastnit se 23. ročníku závodu S kopce do kopce.

Na trať, která v duchu názvu klání vedla ze svatojanské návsi dolů k římovské přehradní nádrži a pak se stočila přes Výheň, Pořešín a Chlum zpět do kopce ke Svatému Janu, se vydal jako první domácí veteránský poklad. Hasičská tatrovka svatojanského sboru z roku 1928. Ředitel závodu a starosta místních hasičů Antonín Michal vzpomněl, že tatrovka byla původně šestimístnou limuzínou. "Máme potvrzené, že jezdila jako taxík ve Vídni. Ale v roce 1937 ji na základě objednávky našeho hasičského sboru vykoupila brněnská firma, která se specializovala přestavbou těchto aut na hasičské speciály," popsal Antonín Michal s tím, že tatrovka je dodnes plně pojízdná a funkční. "K zásahům s ní samozřejmě nevyjíždíme, je to reprezentační vůz," pousmál se starosta hasičů.

České Budějovice - Sobota 10. června patří na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích basketbalu. Po roce tam dorazila Chance 3x3 Tour. U Samsona vyrostly čtyři kurty s mobilními koši.
OBRAZEM: U Samsona se hraje Chance Tour v basketbalu tři na tři

Se svou chloubou do Svatého Jana nad Malší dorazili i hasiči z nedaleké Krasejovky. Nablýskaný Steyr 12N 1928 řídil strojník krasejovského hasičského sboru Jindřich Prajs. "Pracoval jsem na tom asi dva roky. Auto bylo shnilé, karoserie je částečně ze dřeva, takže jsem si hrál i na truhláře. Na motory moc nejsem, to dělal kamarád," popsal Jindřich Prajs, jak před zhruba třinácti lety vracel původní krásu autu, které je v Krasejovce od války.

Ve Škodě 633 z roku 1933 přijel do Svatého Jana z Malont Karel Fechter. Tomu nechybělo stylové dobové oblečení. "Auto mám dvacet let. Vypadalo jako ze šrotiště. Jsem takový všeuměl, takže jsem ho postupně sám opravil," ukazoval na krásný vůz.

Závod nebyl o rychlosti. Účastníci si zvolili čas, za který stanovenou trasu podle vlastního úsudku či propočtu projedou. Absolvovali dvě kola. Nejúspěšnější byli ti, kteří první a druhé kolo projeli s nejmenším časovým rozdílem.

Ředitel závodu Antonín Michal nezávodil, i když by měl s čím. Veterány jsou jeho vášní, spoustu znalostí získal od svého tchána Jana Broučka, který se tomuto koníčku také věnuje. "Mám Tatru 75, šestimístnou limuzínu z roku 1936, které jsou jen čtyři v republice," překvapil Antonín Michal. "A také péráka, v původním stavu po tátovi," dodal.

Ilustrační foto
Lidé se v noci nevyspali. Hlučná byla i skupina pozůstalých