Zhruba 260 má kvalifikační certifikát. Loni uvítaly celkem na 200 000 hostů. „Letos je od začátku roku objednávek o čtyři procenta víc," říká ve Volksblattu viceprezident zemské agrární komory Karl Grabmayr. Polovina dovolenkářů přijela loni z Německa, 42 procent tvořili hosté z domácí země. Po kvalitním marketingu u sousedů mj. přes internet podle předsedy sekce „dovolené na statku" Huberta Kollera enormně stoupla poptávka z Čech, ze Slovenska a z Maďarska.

Školní hodina má 80 minut

Nové odpočítávání času budou mít od podzimu žáci a učitelé katolického gymnázia Dachsberg v rakouském Prambachkirchenu. Vyučovací „hodina" potrvá ve všech předmětech místo 50 nově 80 minut Se změnou souhlasilo 93 procent pedagogů, také žáci a rodiče jsou velkou většinou pro. Změna umožní gymnazistům zabývat se intenzivněji daným oborem nebo tématem, píší OÖN.
Kromě toho bude zavedena jedna „pružná" hodina denně – děti samy rozhodnou, co se v ní chtějí učit a u jakého kantora. Bude jen na nich, jestli budou chtít doučit něco z matematiky, zasportovat si v tělocvičně nebo se pocvičit v anglické konverzaci. „Školní den se zcela změní. Zmizí obvyklá ,honička´, žáci se budou muset připravovat na méně předmětů za den a tahat s sebou méně věcí," říká ředitel páter Ferdinand Karer. Pružná hodina je také naučí převzít sebeodpovědnost a rozhodovat se.
Se svým týmem učitelů vstupuje na nový terén v Rakousku, ale o experiment podle Karera nejde – model už funguje například v Holandsku nebo v Gymnáziu Alsdorf v Severním Porýní-Vestfálsku. „Tato škola v malém městečku bývala problémová, ale po zavedení nového časového modelu byla v roce 2013 vyznamenána německou školní cenou," uvádí list.

Stát dotuje trénink jízdy

Před letní sezonou raději opáčko.Zdroj: Deník/repro

Země Horní Rakousy pokračuje i letos v podpoře tréninků jízdy motorkářů, uvádějí OÖN. Konkrétně připlácí 50 eur na jednodenní „Warm-up trénink" u některého z automotoklubů, 25 eur za půldenní přípravu. Tím se cena za jednotku placená motorkáři snižuje na 169, resp. 75 eur. Dotační poukaz lze objednat na www.land-ober-oesterreich.gv.at/60407.htm nebo na motorradtraining@ooe.gv.at
Loni této nabídky využilo 1750 bikerů, letos by jich mělo být výrazně víc. „Peněz je dost i pro dvojnásobný počet zájemců," říká v lineckém deníku zemský rada Günther Steinkellner. Loni bylo v Horních Rakousích přihlášeno 86 082 motocyklů, o 4000 víc než předloni.

Už boří jadernou elektrárnu

Dosloužila…Zdroj: Deník/repro PNP

Společnost Preussen Elektra začala bourat blok 1 jaderné elekrárny Isar (KKL 1) v Ohu u Essenbachu v okrese Landshut. Likvidace zařízení, které se začalo stavět v roce 1972, bude stát kolem jedné miliardy eur, píše deník PNP.
„Demolice" nevyvolala v obyvatelstvu žádné protesty či paniku. Organizátoři připravili akci velmi transparentně. Prvních patnáct let nemá být z rozebírání elektrárny nic vidět, všechny demontážní práce budou probíhat ve vnitřních prostorách, zpracovna materiálu bude zřízena v někdejší strojovně KKl 1. „Pokračující likvidace bude zvenku viditelná až při konvenčním strhávání obou bloků společně," říká vedoucí prací Sebastian Wittmann. „K tomu dojde pravděpodobně v polovině třicátých let."
Isar 1 dodával elektřinu v letech 1979-2011. Pracovníci Preussen Elektra teď musí odstranit celkem 224 000 tun materiálu. „Jen malá část z něj přišla do kontaktu s radioaktivitou," ujišťuje Wittmann. Do meziskladu či konečného úložiště bude muset být přepraveno 3400 tun radioaktivního odpadu, tedy asi 1,5 procenta veškerého materiálu.

Otevřeli Grossglockner

Grossglockner těchto dnů.Zdroj: Deník/repro

Přes prudké změny počasí s mrazem, množstvím nového sněhu a nebezpečím lavin v uplynulých dvou týdnech měla být ve středu otevřena vysokoalpská silnice na Grossglockner. „V úterý dvě úklidové čety celkem o patnácti mužích odstartovaly proti sobě ze Fuschu-Ferleitenu na severu a z Heiligenblutu na jihu a uvolnily komunikaci od sněhu. Potkaly se tradičně na vrcholu. Sněhové mantinely kolem cesty dosahují až šestimetrové výšky," píše PNP.

„Za Jodla" má zaplatit 2250 eur

Umělec Kastner a jeho Jodl.Zdroj: Deník/repro PNP

„Akční umělec" Wolfram Kastner utrpěl ve svém dlouholetém boji proti vzpomínkovému místu památky nacitstického zločince Alfreda Jodla další porážku, informuje deník PNP. Úřední soud v Rosenheimu ho v úterý odsoudil za krádež, poškozování cizí věci a pokus útisku k peněžitému trestu 2250 eur, v přepočtu 150 dnů vězení.
Soud má za prokázané, že Kastner v roce 2015 z hrobu rodiny Jodlových na hřbitově Fraueninsel v hornobavorském Chiemsee odlomil z pomníku písmeno J, hrob potřel červenou barvou a připevnil na něj tabulku s nápisem „Žádná čest válečnému zločinci". Kromě toho požadoval po Jodlových potomcích, aby jméno Alfred Jodl z hrobu odstranili, nebo doplnili upozornění, že se v jeho případě jedná o jednoho z hlavních válečných zločinců, uvedl list.
Kastner žalované jednání přiznal, ale odvolával se na to, že jde o uměleckou tvorbu. „Soud byl ale názoru, že svoboda umění nedovoluje poškozovat vlastnická práva jiných," píše PNP. K osobě Jodla dodává, že v norimberském procesu 1946 byl odsouzen k trestu smrti a popraven. Jeho popel byl rozptýlen do Isaru, ve zmíněném hrobě jsou pohřbeny obě jeho manželky. .Byl ale doplněn tabulkou s jeho jménem.

Vyznamenání gardistům

Vyznamenali své gardisty.Zdroj: Deník/repro

Letošní dubnová mše ke svátku sv. Jiřího, patrona skautů a občanských gard, ve Freistadtu byla zcela ve znamení pocty gardistům, kteří se obzvlášť zasloužili o „privilegovanou uniformovanou domobranu" města, napsaly OÖN. Čestný odznak za 25 let služby v tomto sboru dostali čtyři muži, 72letý Rupert Riegler je už v jednotce 40 let a převzal proto stříbrné ocenění. Se zasloužilými „ostrostřelci" se vyfotografovala starostka města Elisabeth Paruta-Teuferová.

Rakušané rádi vlaky

Rakušané najezdí za rok vlakem průměrně 1427 kilometrů. V Evropské unii jsou tak druzí za Švýcary 2449 km. Za našimi sousedy jsou Francouzi 1387 km, Švédi 1293, Dánové 1203, Němci 1121. Mimořádně malý význam má železnice pro Řeky (průměrně 78 km) a Kosovany (6 km). Průměr 24 zemí EU, které se zúčastnily srovnání, je 937 km. Nezahrnuty byly Česká republika a Portugalsko, naopak přibyly neunijní Švýcarsko a Norsko.

U maminek jsou nejdéle Chorvati

Chorvati se z domova stěhují v průměru až ve 31,4 roku. Nejkratší dobu se v „hotelu Mamá" naopak zdržují mladí Švédi – opouštějí hnízdo průměrně v 19,7 roku. Nejdéle po Chorvatech si v něm hoví muži z Malty (31,1), Slováci (30,9) a Italové (30,1). Následují Řekové 29,4, Španělé 29, Portugalci 28,9, Bulhaři 28,7, Kypřané 28,4, Poláci 28,3, Slovinci 28,2, Rumuni 27,9, Lotyši a Maďaři 27,9, Češi 26,5, Irové 26,3, Litevci 25,6, Rakušané 25,5, Belgičané 25, Britové 24,4, Francouzi 23,9, Němci 23,8, Nizozemci 23,7, Estonci 23,6, Lucemburčané 23,1, Finové 21,9, Dánové 21,1 a Švédi 19,7.
Do průměru jsou zahrnuty i slečny, které u maminek zůstávají v průměru déle muži – ti v EU vylétávají průměrně ve 27,2 roku věku, zatím co ženy už po 25,1 roku.