Chybějící český návod je totiž důvod k reklamaci, a když prodejce na oprávněný požadavek zákazníka neslyší, je to i důvod pro podnět České obchodní inspekci. Český návod k použití nemusí být pouze u běžných věcí, jako je třeba nástěnný kalendář.
„Koupil jsem si v Asku obývací stěnu. Uvnitř byl plánek na její sestavení, ale návod v češtině chyběl. Přitom tam byl v jiných jazycích,“ řekl jeden ze zákazníků, který si však nepřál zveřejnit své jméno.
Podle vyjádření teplické pobočky Aska společnost tyto montované obývací stěny dováží z Polska či Německa a tamní výrobci k nim návody v češtině nepřikládají. Ani nemusí – odpovědnost za český návod totiž nese prodejce. Asko přiznalo, že zabalené obývací stěny dovezené z ciziny neotvírá a návody tak nekontroluje.
„Pokud tam návod v češtině není, měl by zákazník přijít do prodejny, kde výrobek koupil, a návod reklamovat,“ řekl Miloš Paplhám z pražské centrály společnosti Asko. Zdůraznil, že je důležité, aby takový výrobek obsahoval především grafický návod, podle něhož jde stěnu sestavit.
Odborníci z České obchodní inspekce to ale vidí trochu jinak. „Pokud je tam kromě plánku ještě nějaký text v cizím jazyce, měl by tam být i česky. Prodávající se nemůže zbavit odpovědnosti. Je logické, že zahraniční výrobce nebude přikládat návod v češtině,“ řekla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. Pokud tedy výrobce český návod nedodá, neměl by výrobek správně vůbec uvést na náš trh.
„Jinak mu hrozí pokuta. Může být v řádu několika tisíc korun,“ upřesnila Fléglová s tím, že horní hranice pokuty se může vyšplhat až na padesát milionů korun.
Jak by měl zákazník při koupi takových výrobků postupovat? Podle mluvčí inspekce by se měl už při koupi ptát, zda výrobek český návod obsahuje.
Pokud tento nedostatek zjistí až doma poté, co výrobek rozbalí, a nechce se mu s ním vracet zpět do prodejny, měl by se i tak na prodejce obrátit a návod v češtině vyžadovat. Dostat by ho měl do tří dnů. Když se tak nestane, pak může od kupní smlouvy odstoupit.
„A bylo by dobře o celé věci informovat Českou obchodní inspekci, která může věc prošetřit,“ radí Jan Mišurec ze Sdružení na obranu spotřebitelů. Podle něj je možné řešení nejen to, že zákazník odstoupí od smlouvy, ale také může požadovat peněžní náhradu. To však může pouze v případě, že mu jako zákazníkovi vznikla nějaká škoda.