Po My fair lady, Donaha! a Šumařích na střeše se Jihočeské divadlo pustilo do dalšího muzikálového hitu. Příběh kolem dohazovačky Dolly Leviové zpracoval operní soubor a jeho premiéru nabídne 10. února od 19 hodin v budějovickém Metropolu. Na jihočeském jevišti zazní toto dílo vůbec poprvé.

Muzikál, jehož námět má kořeny v 19. století u Johanna Nestroye, si divadlo dlouhodobě přálo uvést. „Skýtá kromě báječných hudebních čísel ohromné herecké příležitosti. A operní soubor je disponován i herecky. Látka má vynikající dramatický základ a je strhující, navíc každý někdy potřebuje v životě nějakou změnu,“ řekl dramaturg František Řihout.

Děj muzikálu z dílny Jerryho Hermana a Michaela Stewarta, který proslavila filmová verze s Barbrou Streisand, je patrně všeobecně znám: autoři ho situovali do americké belle epoque a líčí vtipný příběh postaršího obchodníka Horáce Vandergeldera, který se rozhodl oženit proto, aby mu doma konečně někdo pořádně uklidil, a nemá čas sám shánět vhodnou manželku. A tak si najme Dolly Leviovou, vdovu v nejlepších letech.

„Zpěváci se předvedou v jiném světle, než jsou Budějovičáci zvyklí. Je to o lidech, kteří se nacházejí v bodu A, který je nevyhovující, jsou na cestě a jednou provždy změní své životy. Všem schází láska a všichni se rozhodnou, že každý, podle svého, za ní půjde,“ popsala režisérka Dagmar Hlubková.

Velká sympaťačka

Titulní roli alternují Iva Hošpesová a Miroslava Veselá. Druhá zmíněná sopranistka se na Dolly těšila. „Skoro bych řekla, že to by můj sen, zkusit si takovou krásnou roli. Je to velká sympaťačka, ví, že vše dobře dopadne a je strašně chytrá,“ nastínila Veselá.

Zároveň pro ni role znamená novou zkušenost. Většinou se věnovala operám a operetám, ale v případě Dolly Leviové se rozpomněla na dobu, když ještě nestudovala na konzervatoři a zpívala s kapelou. „Musela jsem využít nižší polohu pro populární zpěváky,“ doplnila Veselá.

S velikou pokorou přistupovala k textu, protože s takovým množstvím se nesetkala ani v operetách. S chutí se zhostila také pohybových partů, ráda totiž tancuje. „Strašně mě to bavilo, nejsem asi úplné motovidlo, takže mi to docela šlo,“ pousmála se sopranistka.

Kostýmy budou dobové, operní šéf Miloslav Veselý, jenž ztvární Horáce, je pak pyšný na to, že se zcela obešli bez hostů. Dali naopak šanci čtyřem začínajícícím hercům a zpěvákům, z nichž publikum bude asi znát Lukáše Randáka, jednu z hlavních hvězd Divadla Hluboká, představitele Romea ze Shakespearovy klasiky a císařova číšníka Peška z Jedné noci na Karlštejně

Líbezné libreto

Hudebně hit, inspirovaný hrou The Matchmaker od Thortona Wildera, nastudoval Martin Peschík, který ve zdejším divadle léta působil jako dirigent. Muzikál ale dělá poprvé v životě. „Baví mě, americkou muziku tohoto typu mám rád. Seškrtali jsme to, aby měl odpich, zazní spousta bicích nástrojů, xylofony i saxofony,“ podotkl Peschík.

Dramaturg František Řihout zdůraznil, že Hello Dolly! má krásné a líbezné libreto. A ocitoval slova amerického kritika Gideona Freuda. „Muzikál je komplexní umělecké dílo dneška, které si vymyslela Amerika, aby se vyřádila v jeho velkých možnostech. Jeho styl se mění a neustrnul dosud v žádné definitivní podobě. Je tak nový a hlučný a vybočuje z vyježděných kolejí právě tak jako světadíl, který jej vytvořil.“

Hello Dolly!

Světová premiéra se odehrála v roce 1964 v New Yorku, v broadwayském St. James Theatre v režii Gowera Championa s Carolou Channingovou v roli zprostředkovatelky sňatků, jež si nejlepšího zákazníka nechává pro sebe. Už během pár týdnů po premiéře bylo jasné, že Hello Dolly! bude nejen triumfem sezony, ale jedním z hitů muzikálové tvorby vůbec. Hrál se nepřetržitě do roku 1970 a dosáhl 2844 repríz a o 127 repríz tak předčil My fair Lady. Šlágr z ústřední písně učinil Louis Armstrong, který s Barbrou Streisand a Walterem Matthauem účinkoval ve filmu, nominovaném na sedm cen Filmové akademie (režie Gene Kelly, 1969).

Zdroj: Jihočeské divadlo