Jednorázový projekt Rychlá rota, za nimž stojí studenti třetího a čtvrtého ročníku Eva Žižkovská, Jan Hrubeš, Libor Uher a Stanislav Pexa, není zatím projevem výtvarné skupiny, ale podobnými tématy a projevy společně reagují na nejrůznější skutečnosti v jejich životě i životě společnosti.
Obrazy – malby i kresby nesou stopy syrovosti, určitého mladistvého rebelství, provokace.
„Výstavu jsme nijak neplánovali, prostě k tomu došlo. Už delší dobu se zabývám sociálními tématy, společností a zkouším tyto věci reflektovat. Záměr je co nejsyrovější podoba,“ řekl k výstavě a svým dílům autor Stanislav Pexa.


Mladí mají zelenou
Podobný nádech a výraz mají i obrazy Libora Uhera. „Snažím se o jednoduché zpracování a bizardním způsobem v obrazech spojuji různé věci. Snažím se tak trochu se opřít do umělecké scény,“ vysvětlil Uher.
Podle vedoucího katedry výtvarné výchovy PF UJEP v Ústí nad Labem Martina Mrázika všichni čtyři studenti patří k výrazným osobnostem školy. Každý má za sebou několik výstav a společně pak vystavovali v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem v rámci projektu ceny ENTERPRIZE. Odborná komise ocenila dva z vystavujících výtvarníků - Jana Hrubeše a Libora Uhra.
Táborák Jan Hrubeš byl loni vybrán porotou sestavenou z odborníků v oboru výtvarného umění, teoretiků, kurátorů i praktikujících výtvarníků, mezi třicet studentů z vysokých výtvarných škol z České republiky, kteří se zúčastnili konfrontační přehlídky mladých autorů do šestadvaceti let v galerii Lapidárium v Praze a byli uvedeni ve výtvarném katalogu vydaném k této příležitosti.


Psi z igelitu
Vůbec na výstavě nepokulhává za ostatními ani jediná žena kvarteta Eva Žižkovská. Na první pohled zaujmou nejen „dětské“ kresby na stránkách vytrhaných z sešítků, ale i objekty – psi z černého igelitu. Ti díky vzduchovým pumpičkám, kterými je lze nafouknout a vyfouknout, stále umírají a rodí se.
„Jako budoucí pedagog sleduji zavedené mechanismy dětí i dospělých, kteří mnohdy při telefonování kreslí různé věci do notýsku se jmény. V kresbách je alogičnost, která je nesmírně poutavá. Je to veskrze o blbosti, jež může být lepší než zavedené a učené postupy. Psi z černého igelitu mají recyklační charakter,“ poodhalila Žižkovská. Jeden pes jí zabral přes osm hodin práce. „V naší galerii chceme vystavovat výtvarná díla známých a zkušených výtvarníků. Chystáme výstavy akademických malířů Teodora Buzu, Romana Franty, Zdeňka Milera, Karla Valtera, ale současně jsme se rozhodli dávat prostor i mladým autorům, abychom podpořili uměleckou tvorbu nastupující generace a současně seznámili veřejnost se současnými trendy ve vizuálním umění,“ řekla na úvod výstavy vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Lenka Horejsková.

David Peltán