VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Born a Rozálka jsou mezníky v Barbořině tvorbě

TÁBOR - K rodičovské dovolené si táborská výtvarnice Barbora Vágnerová Klejnová přidala ještě výtvarnou dovolenou. Její dosavadní malířské paletě převážně dominovaly obličeje temného existenciálního výrazu, z nichž se dala vycítit návaznost na odkaz expresionisty Edvarda Muncha. Jedenapůlroční dcerka Rozálka ale budoucí výtvarný rukopis své maminky pozmění.

29.10.2007
SDÍLEJ:

CHMURY I VTIP. Litografie Na Karlově mostě měla největší ohlas. Foto: Josef Musil

„Munchovy obrazy mám ráda,“ potvrzuje Barbora. „Co se však týče malířské osobnosti jako takové, fascinuje mě Vincent van Gogh. Nikdy nezapomenu na neobyčejně silný zážitek, který jsem prožila, když jsem si na břehu moře ve Francii četla román o jeho životě. Teď ale, když si s Rozálkou prohlížím pohádkové knížky ilustrované Adolfem Bornem, jsem přišla na zajímavou věc. Na úplném začátku mých výtvarných vzorů nestojí Gogh, ale právě Born. Odmalička v sobě nosím dojem z jeho grafik k bajkám, na kterých zobrazuje postavy se zvířecími hlavami.“
Nejen Born, ale i dobré pedagogické vedení přivedlo Barboru k jejímu osobitému výtvarnému stylu. „Na výtvarné lekce jsem začala chodit až v sedmé třídě z vlastního rozhodnutí. Mým učitelem se stal Teodor Buzu, jehož přístup mi naprosto vyhovoval. Vzpomínám si, jak jednou přišel do hodiny a zasněně vyprávěl, že kouřil u lampy a pozoroval, jak se vyfouknutý dým tříští o lampu. Požádal nás, abychom si takový výjev představili a namalovali pocit, který z něj máme. Věděla jsem, že dokáže přesně rozeznat hranici, kde končí můj autorský záměr a začíná chyba. Uspořádával výstavy prací svých žáků, což nám dodávalo zdravé sebevědomí. Hned na první výstavě mi někdo jeden pastel ukradl. Hodně mě to mrzelo, protože ta kresba vyjadřovala dojem z Poeovy básně Havran a měla jsem ji ráda. Aspoň se mi tím potvrdilo, že moje výtvarné nadání za něco stojí. Dalším skvělým pedagogem, který mě hodně naučil, byl profesor Ladislav Netolička na Střední umělecké škole grafické v Jihlavě.“
Barbora doposud nejvíc tvořila, když prožívala těžké vnitřní období. Obrazy se rodily bez jakékoliv předběžné přípravy; prostě si sedla před hrubou rubovou stranu sololitové desky a začala olejovými barvami vyjadřovat své pocity.
„Díky Rozálce i dalším životním okolnostem vím, že období depresí už jsou dávno za mnou. A protože jsem pocitová malířka, musí se to na mých obrazech projevit. Nechci ale sklouznout do pozitivní líbivosti. Potřebuji silný motiv. Proto jsem navázala spolupráci s básníkem Vítem Sýkorou z Plané nad Lužnicí. K jeho básním vytvořím samostatné obrazy, které hodlám v únoru příštího roku představit na společné výstavě s mou kamarádkou, výtvarnicí Monikou Zíkovou,“ prozrazuje Barbora.

29.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

HC Tábor - SC Kolín 5:1.

Hokejisté otevřeli přípravné zápasové období výhrou nad Kolínem

Ilustrační obrázek.

Již nejsou mezi námi

Bechyňské doteky zahájí letošní program divadlem

Bechyně – Divadelním představením Hrátky s čertem v pátek odstartuje program letošních Bechyňských doteků.

Provoz na mostě zdržují již jen svodidla

Tábor - Na Švehlově mostě se ve středu konala další ze společných schůzek investora a dodavatele opravy.

Ze sýrové loupeže obvinili brigádníka

Táborsko - Na prahu jara - 20. března oznámili zaměstnanci jedné z potravinářských firem na Táborsku, že do chladírny jejich provozovny vnikl zloděj a jim zmizela hned celá paleta se sýrem.

V Bytesu již nebude ohrožovat nebezpečný azbest

Tábor – Dva roky pracoval jednatel Bytesu Ondřej Semerák na způsobu, jak zbavit stěny administrativní budovy Bytesu a technických služeb boletických panelů plných azbestu, aniž by se budova musela bourat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení